Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
9001110012   Salut emocional d'infants i joves en les adversitats, la mort i el dol. Com acompanyar moments que no s'obliden
2020-2021   Curs telemàtic (en línia asíncron). Secundària en general
  
   10/11/2020 - 13/12/2020 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona
  
  
  
  
Cost matrícula (Euros)   105
  
Descripció i   Metodologia:   Actualment observem actituds domèstiques de sobreprotecció vers els infants i joves davant allò que implica dolor, i més quan té relació amb la mort d'una persona estimada o mascota. Les mentides o la manca d’informació els fa sentir desprotegits, confosos i desconfiats. Darrers estudis demostren un augment de trastorns emocionals d'infants i joves relacionats amb situacions de patiment domèstic i de dols pendents de resoldre. Alguns infants viuen conflictes familiars que poden representar un patiment que es pot convertir en l'inici de trastorns mentals. L'any 2017 de les 235.189 persones ateses als centres de salut mental, 66.000 eren menors. L’infant i l’adolescent viu a l'escola el que viu a casa, i la preocupació dels docents per aquests fets, encara més en el context dels nostres dies, ens ha dut a dissenyar aquest curs amb el propòsit de capacitar els professionals de l'educació en l'acompanyament del dol infantil i juvenil, detectar fonts de patiment, impulsar un canvi en la cultura de les pèrdues i promoure la salut emocional des de la infància.
  
Objectius   Capacitar a mestres/docents en l'acompanyament educatiu dels infants i joves en les adversitats, les pèrdues, la mort i el dol.
Descobrir el que sentim i perquè ho sentim davant la malaltia, la mort i el dol. Facilitar la pròpia reparació emocional de l'assistent.
Adquirir coneixements sobre els protocols quan la mort i el dol arriben a l'escola.
Fomentar la salut emocional d'infants i joves i capacitar-los per a la transmissió dels coneixements sobre el dol a següents generacions.
Transmetre el poder terapèutic dels rituals socials al voltant de la mort.
Facilitar eines per la detecció de processos de dol complicats i/o de trastorns mentals.
  
Continguts   Qüestionari inicial. D'on venim. Coneixements antropològics. Diferents cultures, mites i religions. El tabú sobre la mort dels nostres dies. Evolució del concepte morir. Reflexions personals sobre la mort. Aventura de la vida.
On estem. Reflexions personals del propi camí. Pèrdues i adversitats durant la vida. Les dimensions humanes i com es complementen. Educació i salut: dos pilars socials amb completa relació. Ens pot emmalaltir el patiment? Qualsevol conflicte ens pot emmalaltir?
L'acompanyament educatiu i les famílies. Dificultats dels professionals de la salut per acceptar el final de vida. L'acompanyament educatiu de les malalties i del final de vida. Com acompanyar. Ubuntu. The question as road i la veritat acumulativa. La mort a casa o l'hospital. L'envelliment actiu. Coneixements sobre el Testament de Voluntats Anticipades.
Família i temps de dol. El triangle terapèutic. Els Membres Alfa. Com detectar-los. Què és el dol? Tipus. Dol saludable. Dol per la mort d'un fill. Mort gestacional i perinatal. Dol complicat. Estadístiques. Dades de l'impacte. Trastorns freqüents. Aspectes personals, familiars i socials que poden complicar el temps de dol. Dades de la mort imposada. El suïcidi.
Els infants i el dol. Els infants i la malaltia. La família font de confort i desconfort. Detecció de patiment en l’infant per mitjà del dibuix. Com donar-los una notícia. Els diferents dols i pèrdues de l'infant. Com explicar el suïcidi als infants. Models de psicologia evolutiva. Taller Ara sí que sé. Dol a les escoles. Protocols quan la mort i el dol arriben a l'escola. Rituals. La necessitat universal d'acomiadar-se. Aspectes funeraris. Qüestionari Posterior.
  
Avaluació   Curs participatiu i reflexiu
El curs s'inicia amb un qüestionari previ i es finalitza amb un qüestionari posterior. Els canvis detectats en les respostes ens indicaran canvis en les actituds personals davant diferents situacions.
  
Requisits de  certificació   Les persones participants que compleixin el requisit d’haver superat el 100% d’activitats plantejades, és a dir la superació de tots els mòduls i del projecte final, obtindran el certificat que acredita les hores de formació del curs.
  
E-mail   ga.ice@uab.cat
  
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent